Ultrahacking syyssprintin voitto
Hackathon | 31. tammikuuta 2020Taito Unitedin työntekijä tiimeineen pokkasi UltraHack Hackathonin syyssprintin voiton!
Software Developer
Ultrahack Hackathon on suomalainen organisaatio, joka järjestää vuosittain kymmeniä hackathoneja. Taito Unitedin full stack developer Otto Laitinen osallistui tiiminsä kanssa sekä kevään että syksyn 2019 sprintteihin ansiokkain tuloksin sijoittuessaan kolmen parhaan tiimin joukkoon.
Kevään sprintin haasteena oli helpottaa lääkäreiden työtä esiasteessa olevan ihosyövän diagnosoinnissa. Haasteen antoi Helsingin sairaanhoitopiiri HUS ja MSD Finland. Laitinen tiimeineen hyödynsi koneoppimista ECOG-arvioinnin kehittämisessä. ECOG-arvioinnin antamien tulosten perusteella lääkärit päättävät mitä hoitoa syöpäpotilaalle annetaan, joten haaste liittyi hoitoprosessin ja potilaan paranemisen kannalta kriittisen osa-alueen kehittämiseen. Koneoppiminen ei ainoastaan helpota lääkärien ja terveydenhuollon ammattilaisten työtä, vaan se pienentää myös merkittävästi virhemarginaalia. Otto Laitisen tiimin luoma ratkaisu kysyy potilaalta tämän tilaa arvioivia kysymyksiä, jonka jälkeen seuraa potilaan fyysisen kunnon arviointi. Hackathon ratkaisu herätti saman tien terveydenhuollon alalla laajaa kiinnostusta. Laitinen tiimeineen pyydettiin kesällä 2019 esittelemään ratkaisua koko Euroopan suurimpaan terveysalan konferenssiin nimeltään HIMSS and Health 2.0 European Conference.
Kevään menestys varmisti paikan Laitisen tiimille myös syksyn Ultrahack sprinttiin. Tällä kertaa aiheeksi valikoitui Digital forest vitality. Haasteen tavoitteena oli löytää ratkaisu Suomen metsien hyödyntämiseen kestävällä tavalla. Haasteen antoi luonnonvara keskus LUKE sekä Maa- ja metsävarainministeriö.
Huomasimme hackathonin alettua annetusta datasta, että Suomen metsissä on järjetön määrä erilaisia dokumentoituja muinaisjäänteitä ja kulttuuriperintökohteita, mutta tämä muinaisjäännerekisterin data ei ole kuitenkaan helposti suuren yleisön saatavilla. Tämän ongelman ratkaisemisesta tiimimme idea lähti liikkeelle ja lopulta päädyttiin Hiisi-seikkailugeneraattoriin, joka luo reittejä eri muinaisjäännösten välille ja toisi toivottavasti täten näitä metsän ‘aarteita’ myös suuren yleisön tietoisuuteen ja kannustaisi lähtemään metsään, Otto Laitinen kertoo.
Tiimi siis kehitti vapaasta datasta metsäseikkailugeneraattorin nimeltään Hiisi, jonka idea on yhdistää Suomen satoja muinaisjäänne- ja perinnekohteita karttatietoihin. Generaattori huomioi maaston ominaispiirteet, kuten korkeuserot, maaston tyypin jne. Lopputulemana generaattori luo metsänkävijälle reittejä, joita kulkemalla kulkija löytää helposti muinaisjäänne- ja perinnekohteet. Tämä kannustaa niin suomalaisia kuin turistejakin tutustumaan Suomen metsiin ja tuo aiemmin vaikeasti löydettävissä olevat muinaisjäänteiden ja perinnekohteiden sijainnit helposti metsänkävijöiden tietoisuuteen.
Otto Laitinen vastasi syksyn sprintissä Hiisi-sovelluksen UX/UI-suunnittelusta ja tuotteistamisesta. Tiimin muut jäsenet Aleksi Pauna, Olli Warro, Juuso Kylmäoja, Pietari Kaskela. Tiimi oli sama niin kevään kuin syksyn sprintissä. Tiimi nappasi ideallaan voiton koko Ultrahackin syksyn 2019 sprintistä.
Kuva: Ultrahack
Web- ja mobiilisovellukset, käytettävyys, eHealth
Software Developer
Lisää luettavaa
- Taitolaiset | 20. huhtikuuta 2022
Tämähän on vähän kuin Lego-palikoilla leikkisi
Henrietta HörhammerHead of People & Culture
Teknologiajohtajamme Jukan roolissa parasta on monipuolisuus. Viikoista riippuen Jukan hatutkin vaihtelevat aina koodauksesta ja DevOps-käytäntöjen kehityksestä järjestelmäarkkitehtuurin suunnitteluun sekä kehityksen ja myynnin tukeen asti.
- UX | Design | Kumppanit | 21. tammikuuta 2022
Mistä tunnistat hyvän design-kumppanin?
Ella HuttunenUI/UX Designer
Viisi vinkkiä hyvän design-kumppanin valintaan.
- Kuulumiset | 10. tammikuuta 2022
Taidolle uusi Head of People & Culture
Tuomas KaipainenToimitusjohtaja
Henrietta Hörhammer aloittaa Head of People & Culture roolissa 10.1.2022.